woensdag 22 augustus 2012

Grote rivierentocht WTC Woerden/Maas-Waal 18 augustus 2012

Eindelijk was het dan zover, de eerst tropische dag in 2012 was voorspeld ! Goed weer om over dijkjes langs rivieren te rijden.
Alternatief was de Reichswald-Posbank toer, maar omdat ik het weekend ervoor al op de veluwe geweest was en de omgeving van de grote rivieren nog niet eerder had gereden reisde ik af naar Woerden. De navigatie had geen probleem met het vinden van de startlocatie, even inschrijven en op weg was ik.
Blijkbaar lopen doodlopende wegen in deze regio echt altijd dood, men had niet de moeite genomen om bij doodlopende wegen te pijlen, dus na een kilometer reed ik al verkeerd. De route hervat en vlotjes ging het richting Schoonhoven. Ondertussen reed ik een dame voorbij, die er nog behoorlijk tempo oplag. Aangekomen in Schoonhoven, bleek dat het zilver toch niet genoeg opleverde om een brug te bouwen over de Lek en was het wachten op de pont. De dame kwam ook aan en we spraken even. Ze bleek uit Wateringen te komen en in 't Harde te wonen. De pont kwam aan en stroomde vol met andere renners. Shit, zorgen dat ik snel van de pont afkom anders zit ik in een grote groep. Helaas, dat lukte ten dele en ik kwam in een peleton van wtc woerden terecht. Volledig gedisclipineerd reden deze 2 aan 2 over de fietspaden, passeren lukte nog niet. Na enige tijd zag ik een mogelijkheid, maar ging toen de verkeerde weg in waardoor ik nog verder lag. Een wtc woerden commandant schreeuwde nog dat mensen zich moeten laten zakken, maar deze pleegde blijkbaar insubordinatie en reden gewoon door. Even later werd de weg breed en ging het wtc woerden peleton netjes in formatie waaieren. Niet dat het overigens waaide, een briesje slechts, maar ik kon er dus nog niet door. Ik wel naar voren, zegt een luitenant 'Wat kom jij hierdoen, nu rijden we drie breed'. Ik stond perplex en kon nog net uitbrengen, 'Ik wil er alleen maar langs'. Oh dan gaan we opzij, en zo commandeerde hij de voorrijden om plaats te maken.
Om niet als een chazpatat te eindigen moest in nu wel flink doorrijden. Niemand ging met me mee, dus dan maar alleen. Bij Gorinchem werd de Merwede over gestoken en kwam ik aan bij het clubhuis van WTC Maas-Waal in Brakel. Terwijl ik weer opstapte na het vullen van bidon en ledigen van blaas, kwam de groep aan, die ging voor koffie en die zag ik dan ook verder niet meer terug.
WTC Maas-Waal gebruikte helaas andere pijlen, blijkbaar was het sponsorgeld van de pijlen sponsor in Woerden niet voldoende om ook nog wat pijlen te regelen voor de club in Brakel en had men aldaar de figuurzaag ten handen genomen om pijltjes uit hout te zagen. Deze waren nog minder opvallend, dus dat ging gelijk al mis bij het wegrijden. Al snel helemaal geen pijlen meer, dus op het gevoel de dijk gevolgd. Ik wist dat ik alleen bij Zaltbommel de Waal over kon, dus zolang het maar die richting op ging was het goed. Verder rijdend kwam ik weer pijlen tegen. Denk dat ik nog wel wat meer gemist heb, want bij de tweede stop in Herwijnen had ik rond de 80 km op de teller , waar het er 100 zouden moeten zijn.
Tocht ging vervolgens nog dwars door Leerdam en IJsselstein, dat zou toch niet hoeven in deze landelijke omgeving lijkt mij.
Uiteindelijk weer in Woerden en na wat omzwervingen ook weer bij de startplaats aangekomen stond er 148km op de teller.
De tropische temperatuur maakte dat ik wel het gevoel had er 170 gereden te hebben, maar bij elkaar wel voldaan.
Mooie route langs rivieren en weilanden, maar de uitpijling is voor verbetering vatbaar.


148km @ 4:40

Geen opmerkingen:

Een reactie posten