zondag 8 april 2012

Veenendaal - Veenendaal 7 april 2012

Veenendaal, een uit de kluiten gegroeide veenkolonie op de Utrechtse heuvelrug.
Helaas is de infrastructuur niet helemaal meegegroeid, een beetje verkeer van of naar het industrieterrein zet de boel op slot. '3 kilometer file als gevolg van een wielerevenement' melde de verkeersdienst.
File was dus het begin van deze rit. Op de A12 stond ik voor de afslag en het regende. Goede nieuws was dat tegen de tijd dat ik startte de regen gestopt was en zich ook niet meer liet zien.
Zaken waar de organisatie wel invloed op had waren een stuk beter geregeld. Parkeren en inschrijven was snel gedaan en onderweg was ik. Op de brede landbouwwegen ging het vlot van groep naar groep, op de fietspaden was het weer ergeren aan notuaire links rijders. Fietspad is in die zin niet anders dan de snelweg, maar vriendelijk "achter" roepen voldoet meestal om weer ruimte te maken.
Op de inmiddels al redelijk bekende route, al lijkt het in de bossen nog steeds allemaal op elkaar, ging het in het begin best lekker. Veel reed ik alleen, kwam niet echt in een groepje terecht wat hetzelfde tempo reed. Na de Posbank raakte de pijp leeg en merkte ik vooral in de klimmen na een afdalingen dat ik bijna geparkeerd stond. Na de Holleweg leek het wat beter te gaan, op de beruchte Grebbedijk voor de kon ik nog redelijk tempo maken. Halverwege hingen 2 man van Bear Optima Wood in het wiel. Helaas waren deze beren van hout en niet van staal. Een kon nog wel even overnemen, andere begon er niet aan. Tempo zakte en ik offerde mezelf maar weer op door de kop te nemen. Blijkbaar prikkelde de frustratie een mechanisme in mijn lijf en de Grebbeberg ging wonderbaarlijk goed, boven reed ik weer alleen. Kwam verderop nog een groepje Westlanders tegen die ik in het passeren nog wat moed inschreeuwde. Uiteindelijk nog tegenwind in het laatste stuk. Dat was nog even flink bikkelen tot de finish.
Na de aangeboden hersteldrank en een douche weer fris de file in om van het industrieterrein al te komen :-(

Had het idee dat het klimmen wel beter gaat dan vorig jaar, maar tocht een stuk langzamer gereden dan vorig jaar, temperatuur, wegdek conditie en drukte zullen daarin een rol gespeelt hebben.

136 km @ 4:25

De route

Op de Italiaanseweg , helaas niet op zijn Paasbest :

1 opmerking: